Pejlemærker

Vores pejlemærker

Et pejlemærke er fokusområde, som vi ønsker at fastholde eller (videre)udvikle. Vi vil i skoleåret 2023-2024 arbejde med tre pejlemærker for at understøtte skolens videre udvikling. De udfoldes nedenfor.

Pejlemærkerne er gældende for alle afdelinger på Østre Skole, men vil have et varieret indhold tilpasset den enkelte afdeling.

Børnesyn

Forandring

I Middelfart Kommune arbejdes der med at skabe et fælles børnesyn, som går hånd i hånd med det politiske mål om at få flere børn med i fællesskaber på almenområdet – når det giver mening (FIFA).

Vi vil arbejde med at forankre det i vores praksis – både på almen- og specialområdet.

• Styrke uddannelse og viden for personalet.
  • Styrke skolens mellemformer og arbejde med co-teaching.
  • Fælles dag for alle personaler, hvor der arbejdes med børnesyn.
  • Udvikling af vejleder-teamet. Herunder fokus på fravær hos elever og et systematisk arbejde hermed.
  • FIFA timer, læsevejleder, matematik-vejleder, AKT. Hvad skal vi kunne? Hvad er proceduren for at få hjælp til en elev? Hvordan?
  • FIFA timer bliver synlige i skemaet. Dette som støtte i forhold til enkeltintegrerede elever i almen.
  • Brug af fælles sprog i arbejdet med alle elever.
  • Altid at se efter alle elevers styrker.
  • Udvikling af fælles retning i forhold til regler, sprogbrug og lærings-fællesskaber.
  • Lavere fravær iblandt elever.
  • Fortsat udvikling af mangfoldige læringsmiljøer.

Ny kultur på skolen

Forandring

Østre Skole bestod ved starten af skoleåret på Viaduktvej, almen, af fire afdelinger:

SFO, indskoling, mellemtrin og udskoling. I skoleplanen for indeværende skoleår er det ønsket at gå til tre afdelinger.

Almendelen går fra to til et spor, hvilket gør, at de nuværende afdelinger er blevet meget små og sparring kan opleves meget snævert i mindre, lukkede grupper, der holder sig i egne fællesskaber på skolen.

Der ønskes at styrke et professionelt læringsfællesskab på Østre Skole med læring som omdrejningspunkt. Det kalder på en anden type organisering, hvorfor der fra skoleåret 2023/ 24 kun vil være tre afdelinger i almen: SFO, yngste (0.-5.) og ældste (6.-9).

Ny organisering fordrer, at der arbejdes med skolens kultur for at sikre udbredelsen af det professionelle læringsfællesskab.

• Nye arbejdsgange i nye afdelinger. Her vil der blive arbejdet med forståelsen for det professionelle læringsfællesskab.
  • I indeværende skoleår er der arbejdet med klassernes, forberedelsesrum-menes og personalerum-menes(et) fysiske placering på skolen. MED tager en endelig beslutning i forhold til indretning. Kommende skoleår startes ud i disse nye rammer.
  • Flere faglige fællesskaber på tværs af C-spor og almen. Dette både for børn og voksne.
  • Fælles emneuger og andre temaer på tværs af årgange og afdelinger.
  • Fortsætte udviklingen af mangfoldige læringsmiljøer.

• At både elever og voksne har faglige fællesskaber.
  • Ét samlet personalerum med plads til fejringer, sparring, madpakker, kollegialt samvær. Plads til alle.
  • Styrket praksis omkring alle børn med åbenhed i forhold til styrkebaserede arbejdsgange.
  • Større og bredere brug af alle personalers kompetencer.

Et styrket samarbejde omkring eleven

Forandring

Østre Skole ændrer i praksis for samarbejdet for ansatte i kommende skoleår. Her vil professionelle læringsfællesskaber få en betydningsbærende rolle.

Folkeskolen er til for alle børn – og her spiller både almen- og specialområdet en vigtig rolle for at lave de bedste skoletilbud til alle børns behov og læringspotentialer.

I en kompleks verden, som vi lever i i dag, kan ingen fag-professionelle stå alene. Opgaven er simpelthen for stor og kalder på flere fagligheder. Derfor ønsker vi at styrke samarbejdet om eleven. At skabe ens og tydelige arbejds-gange, der gør alle elever så dygtige, de kan og bidrager til alle personalers brug af deres professionelle virke på bedste vis.

• Fælles og ens handleplaner.
  • Tydeliggørelse af arbejdsgange i forhold til faglige og sociale bekymringer omkring en elev.
  • Udvikling af vejleder-teamet. FIFA timer, læsevejleder, matematikvejleder, AKT. Hvad skal vi kunne? Hvad er proceduren for at få hjælp til en elev? Hvordan?

• Fælles og ens brug af handleplaner.
  • At alle ved, hvor og hvad de skal gøre og gribe i, hvis der er bekymring for en elev.
  • At alle kender til kommunens arbejde i forhold til brug af underretninger, handleguide mm.
  • Lavere fravær iblandt elever.